Praca z nastoletnimi osobami transpłciowymi i niebinarnymi – Krzysztof Kościółek i Michał Kupis
Rodzimy się w świecie, który od momentu naszego przyjścia na świat nakłada na nas etykiety. Pierwszą z nich jest „dziewczynka” bądź „chłopiec”. Wmawiane jest nam kim jesteśmy, kim powinniśmy być. Dorastamy z narzuconymi łatkami, nie zawsze zastanawiając się czy one do nas pasują. Często zdarza się, że czujemy sie z nimi komfortowo i nigdy nie przeszłoby nam przez myśli, że mogłoby być inaczej. Jednakże, co zrobić w momencie kiedy zauważamy sygnały, że dziecko nie utożsamia się ze swoją płcią nadaną przy urodzeniu?
Temat transpłciowości u dzieci i młodzieży nie jest łatwy. W Internecie krąży dużo dezinformacji, które bywają stygmatyzujące, krzywdzące i wzbudzające wiele obaw. Mogą one wywołać chęć zrozumienia i pomocy, albo poczucie zagubienia i frustracji. Co zrobić, aby pomóc młodemu człowiekowi bez poczucia, że go „krzywdzimy”? Jak być oparciem w poszukiwaniu przez nastolatków własnej tożsamości ?
Zapraszamy do zdobycia wiedzy jak wspierać nastoletnie osoby transpłciowe oraz niebinarne.
Zakres tematyczny warsztatu Praca z nastoletnimi osobami transpłciowymi i niebinarnymi:
- Podstawowe pojęcia z zakresu tematyki transpłciowości;
- Rozwój psychoseksualny ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju tożsamości płciowej
- Funkcjonowanie osób należących do grup mniejszościowych
- Znajomość pojęcia stresu mniejszościowego oraz jego wpływ na życie i funkcjonowanie osób
- Różnorodność tożsamości płciowych
- Tożsamość płciowa w wymiarze społeczno-kulturowym
- Niebinarność oraz używanie neozaimków
- Język inkluzywny i jak go używać
- Coming Out i jego znaczenia dla zdrowia psychicznego
- Niezgodność płciowa u dzieci i młodzieży z perspektywy DSM IV / ICD10; DSM V / ICD 11
- Możliwość eksploracji tożsamości płciowej jako element “diagnostyczny”
- Niebinarność na spektrum autyzmu
- Wpływ stereotypów i uprzedzeń na sytuację osób transpłciowych
- Etapy procesu uzgadniania płci
- Proces korekty płci w aspekcie społecznym, medycznym i prawnym
- Kompetencje terapeutyczne do pracy z nastoletnimi osobami transpłciowych
- Specyfika psychoterapii i innych form pomocy psychologicznej w pracy z nastoletnimi osobami transpłciowych
- Oddziaływania konwersyjne i ich wpływ na zdrowie psychiczne
- Problemy przeżywane przez nastoletnie osoby transpłciowe w kontekście inter- i intrapsychicznym;
- Pomoc i wsparcie psychologiczne i seksuologiczne;
Po szkoleniu:
- Zrozumiesz czym jest tożsamość płciowa oraz poznasz jej różnorodność
- Zrozumiesz skutki stygmatyzacji i stresu mniejszościowego i jego wpływ na zdrowie psychiczne.
- Zrozumiesz ważność etykiet tożsamościowych
- Poznasz wpływ opisanych mechanizmów na postawy osób oferujących pomoc psychologiczną osobom transpłciowym
- Zwiększysz wiedzę, która pomoże ci lepiej zrozumieć sytuację życiową oraz potrzeby psychologiczne nastoletnich osób transpłciowych
- Poznasz standardy profesjonalnej pracy pomocowej z osobami transpłciowymi
- Poznasz jak wspierać nastoletnie osoby transpłciowe w szkole oraz w gabinecie
- Zdobędziesz wiedzę na temat specyfiki procesu pomagania nastoletnim osobom transpłciowym
Prowadzący warsztatu
Praca z nastoletnimi osobami transpłciowymi i niebinarnymi:
Krzysztof Kościółek (on, jego)
Superwizor, certyfikowany psychoterapeuta, trener grupowy, seksuolog, nauczyciel zawodu psychoterapeuty, założyciel Centrum Psychoterapii Przestworza.
Posiada certyfikat European Association for Gestalt Therapy. Przygotowuje przyszłych psychoteraputów do zawodu w Instytucie Gestalt w Krakowie i Szkole Psychoterapii Gestalt w Łodzi.
Specjalizuje się w pracy z osobami LGBTQ+, zarówno tymi, którzy właśnie odkryli swoją tożsamość (seksualną jak i płciową) i mają trudności w jej akceptacji, jak i tymi, którzy doświadczają problemów w relacjach, czy sferze seksualnej. Pracuje z osobami transpłciowymi oraz niebinarnymi przeżywającymi odrzucenie ze strony rodziny i znajomych lub borykają się z innymi problemami wymagającymi psychoterapii. Podchodzi z szacunkiem do swobodnej ekspresji różnorodności płciowej, seksualnej i relacyjnej.
Michał Kupis (on, jego)
Psycholog. Na co dzień pracuje z osobami na spektrum autyzmu. Szkolenia z wiedzy o tematyce LGBTQ+ i transpłciowości prowadzi od czasów szkoły gimnazjalnej, edukując uczniów, studentów oraz rówieśników. Przeprowadził szkolenie pt. „Język inkluzywny i podstawowa wiedza na temat transpłciowości” dla Łódzkiej Szkoły Gestalt. Prowadzi Grupę Wsparcia dla osób Transpłciowych i Niebinarnych organizowaną przez Fabrykę Równości w Łodzi.