Proponujemy Państwu program Studium Psychoterapii Dzieci i Młodzieży, który został przygotowany w oparciu o najbardziej aktualną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, psychopatologii oraz neuronauki a także relacyjne podejście Gestalt uwzględniające teorię pola. W programie bierzemy pod uwagę kontekst indywidualny, społeczny i kulturowy w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz ich rodzinami, których najmłodsi przedstawiciele są „delegatami”.
Program składa się z:
- 8 seminariów szkoleniowych stacjonarnych (20 godzin szkoleniowych każde: piątek: 15:00 – 19:00, sobota, niedziela: 9:00 – 15:00)
- 7 sesji superwizyjno – wykładowych online (5 godzin szkoleniowych każda: czwartek: 15:00 – 19:00).
Metodologia
Łącznie program obejmuje 195 godzin szkoleniowych. Seminaria szkoleniowe odbywają się w siedzibie Łódzkiej Szkoły Gestalt w Łodzi i obejmują wykłady, ćwiczenia, eksplorację własnych doświadczeń uczestników, elementy superwizyjne. Sesje superwizyjno – wykładowe mają na celu zapewnienie przestrzeni do wymiany doświadczeń, asymilacji wiedzy i mają charakter konsultacyjny z jednej strony z drugiej zaś, zawierają dwugodzinny wykład/seminarium prowadzone przez eksperta i stanowią uzupełnienie wiedzy z zajęć stacjonarnych.
Etapy nauki
Podczas pierwszego roku szkolenia w SPDiM (4 spotkania stacjonarne i 4 spotkania online) uczestnicy/uczestniczki poznają podstawy podejścia Gestalt w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Drugi rok to poziom zaawansowany z możliwością zgłębienia zagadnień związanych z psychopatologią.
Program zapewnia możliwość uczenia się poprzez teorię i praktykę, pracę opartą o analizę studiów przypadków, dzielenie się osobistymi doświadczeniami. Każde seminarium będzie miało możliwość konsultacji w celu zbadania teorii w najbardziej praktyczny sposób.
Otrzymanie Certyfikatu
Program kończy się otrzymaniem certyfikatu uczestnictwa wystawionym przez Łódzką Szkołę Gestalt / członka stowarzyszonego EAGT.
Program realizowany jest przez międzynarodowy zespół doświadczonych profesjonalistów – praktyków szkoleniowych – pracujących na co dzień z dziećmi i młodzieżą od ponad 20 lat.
Szczegółowy program studium:
Rok 1 – program
Teoretyczne podstawy współczesnej terapii Gestalt dzieci i młodzieży. Prowadzący: S. Tosi, N. Zhivolkovskaya, facylitator: K. Ślifirska.
- Tu i teraz – doświadczenie dzieci i młodzieży w świecie
- Podstawowe podejścia terapii gestalt:
- Fenomenologiczne;
- Estetyczne;
- relacyjne zorientowane na teorię pola
- Współczesne koncepcje gestalt (M. Lobb):
- „taniec wzajemności” („dance o reciprocity”);
- estetyczna wiedza relacyjna;
- teoria rozwoju
- Koncepcja psychopatologii w podejściu Gestalt:
- pole psychopatologiczne;
- psychopatologia sytuacji;
- diagnoza „off the ground”
Etyczne i formalne aspekty pracy psychoterapeutycznej z dziećmi i młodzieżą w Polsce.
Organizacja pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzinami: podejście gestalt. Prowadzący: N. Zhivolkovskaya. Facylitacja: K. Ślifirska.
- dzieci i młodzież we współczesnej psychoterapii (tu i teraz):
- kompetencje psychoterapeuty;
- kluczowe cele psychoterapii;
- wspólne (kluczowe) wymagania/potrzeby psychoterapii;
- struktura procesu psychoterapeutycznego:
- uruchamianie pola współtworzącego proces;
- spotkanie z rodzicami; spotkanie z rodziną;
- spotkanie z dzieckiem/ nastolatkiem;
- model terapeutyczny w podejściu gestalt. Protokół kliniczny:
- wrażenia psychoterapeuty; anamneza:
- struktura rodziny,
- relacje rodzinne,
- symptom;
- formacja figura-tło;
- wrażenia psychoterapeuty; anamneza:
- diagnostyka:
- DSM-5,
- diagnostyka terapeutyczna gestalt oparta na estetycznej wiedzy relacyjnej;
- pierwsze spotkanie z dzieckiem nastolatkiem/rodzicami:
- setting,
- kontrakt terapeutyczny,
- tworzenie relacji terapeutycznej;
- podstawy etyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzinami.
Superwizja/konsultacje (S. Tosi/N. Zhivolkovskaya).
Spotkanie z rodziną. System rodzinny. Prowadząca: S. Tosi. Facylitacja: K. Ślifirska.
- teoria przywiązania i samoregulacji, systemy spotkań między rodzicem/rodzicami a dzieckiem/ nastolatkiem;
- kluczowe cele pracy psychoterapeutycznej:
- macierzyństwo i ojcostwo, kompetencje rodzicielskie;
- rodzeństwo;
- dziecko adoptowane i rodzina;
- dziecko zastępcze i rodzina;
- dzieci w rodzinach rozwiedzionych (samotny rodzic lub nowa rodzina);
- spotkanie z rodziną: intencjonalność kontaktu;
- objaw jako oznaka relacyjnego cierpienia;
- pola psychopatologiczne: przekazywanie i przekształcanie (G. Franchesetti).
Seksualność w pracy terapeutycznej z dziećmi (K. Kościółek).
Kryzys wieku dojrzewania. Trener: B. Starrs Facylitacja: K. Ślifirska.
- psychoterapia młodzieży i specyfika interakcji z rodzicami;
- autonomia i separacja;
- tożsamość:
- osobowość-funkcja,
- płeć,
- seksualność;
- terapia ciała w pracy z adolescentem;
- typowe objawy cierpienia relacyjnego u młodzieży.
Seksualność w pracy terapeutycznej z młodzieżą (K. Kościółek)
Rok 2 – program
Różnorodność podejść do psychopatologii dzieci i młodzieży. Prowadzący: S. Tosi, N. Zhivolkovskaya. Facylitacja: K. Ślifirska.
- Psychopatologia sytuacji (wg Wollantsa)
- Rodzaje doświadczeń (neurotyczne, borderline, psychotyczne, pourazowe). (wg modelu Spagnuolo Lobb)
- Cierpienie na granicy kontaktu: nieobecność. „Pogoda”, „krajobraz” (wg Francesettiego).
- Typowe formy cierpienia według DSM-5.
- Diagnoza w terapii z dzieckiem/nastolatkiem i terapeutą gestalt: możliwości i ograniczenia. Formy witalności w psychopatologii.
- Psychoterapia grupowa i indywidualna dzieci i młodzieży w praktyce klinicznej.
Superwizja/konsultacje (S. Tosi/N. Zhivolkovskaya)
Podstawy psychopatologii i specyficzne cierpienia kliniczne dzieci i młodzieży (część 1). Prowadzący: N. Zhivolkovskaya. Facylitacja: K. Ślifirska.
- Specyficzne rodzaje cierpienia – model kliniczny (formy witalności w psychopatologii:
- Sytuacje lęku, strachu i ataku paniki;
- Stres pourazowy i sytuacje dysocjacyjne).
- Typowe formy cierpienia według DSM-5.
- Perspektywa relacyjna wobec różnych rodzajów doświadczeń i interwencje relacyjne w cierpieniu dzieci i młodzieży.
Wstęp do pracy metodą Violet Oaklander w psychoterapii dzieci i młodzieży (J. Blend)
Podstawy psychopatologii i specyficzne rodzaje cierpienia- model kliniczny (część 2). Prowadzący: B. Starrs Facylitacja: K.Ślifirska.
- Specyficzne formy cierpienia (formy witalności w psychopatologii:
- Sytuacje depresyjne i maniakalne;
- Anoreksja i bulimia;
- Doświadczenia uzależnień;
- Doświadczenie tożsamości płciowej).
- Typowe formy cierpienia według DSM-5.
- Aspekty relacyjne w doświadczaniu cierpienia przez dzieci i młodzież.
Superwizja/konsultacje (S. Tosi/N. Zhivolkovskaya)
Podstawy psychopatologii i specyficzne rodzaje cierpienia u dzieci i młodzieży (część 3). Prowadzący: S. Tosi, N. Zhivolkovskaya. Facylitacja: K. Ślifirska.
- Specyficzne formy cierpienia:
- doświadczenie neurorozwojowe;
- doświadczenie zaburzeń wydalania;
- doświadczenie schizofrenii i innych spektrów psychotycznych
- Typowe formy cierpienia według DSM-5
- Złożoność kliniczna. Przecięcia głównych cech indywidualnych z konkretnymi rodzajami cierpienia i sytuacjami klinicznymi. Rozpoznawanie form cierpienia i sposobów, w jakie te formy pojawiają się w różnych sytuacjach, u dzieci i młodzieży z różnymi cechami indywidualnymi (według Francesettiego: „pogoda”, „krajobraz”).
- Podstawowe wymiary osobowości według DSM-5.
Program szkoleniowy zapewnia edukację teoretyczną i empiryczną, której celem jest rozwijanie umiejętności terapeuty gestalt pracującego z dziećmi i młodzieżą.
Studium Psychoterapii Dzieci i Młodzieży – edycja 1 – informacje organizacyjne – podsumowanie:
Organizator: Łódzka Szkoła Gestalt
Data pierwszego zjazdu 1 edycji: 28.03.2025
Data ostatniego zjazdu 1 edycji: 31.05.2026
Ilość godzin: 195 godzin szkoleniowych – 15-miesięczny program realizowany w latach 2025-2026
Miejsce: Siedziba Łódzkiej Szkoły Gestalt, ul. Piotrkowska 125, Łódź
Ilość uczestników: minimum 14, maksimum 20 osób
Koszt: 22 500 zł (4 500 zł wpisowe + 15 rat po 1200 zł)
Języki: włoski, rosyjski, angielski z zapewnionym tłumaczeniem na język polski.
Harmonogram 1 edycji: HARMONOGRAM
Dodatkowe informacje można uzyskać pod:
- adresem email: [email protected]
- numerem telefonu: 793 427 777