Wartości bliskie zespołowi Łódzkiej Szkoły Gestalt. Zapraszamy do współpracy wszystkich, którzy potrafią się w nich odnaleźć.

Oto wartości, które nam jako zespołowi Łódzkiej Szkoły Gestalt są bliskie:

wartości gestalt: odpowiedzialność

Odpowiedzialność

Ta wartość ma dla nas kilka wymiarów.

Po pierwsze, jako zespół czujemy się odpowiedzialni, żeby dzielić się najbardziej aktualną wiedzą i naszymi doświadczeniami z pracy terapeutycznej, aby jakość tego, czego uczymy o Gestalcie była wysoka. Po drugie, korzystamy z mocy zespołu, z interwizji i superwizji, aby wspólnie w odpowiedzialny sposób reagować na to, co wydarza się w procesach grupowych i różnych innych, także organizacyjnych sytuacjach. Po trzecie, zakładamy, że przyjście do szkoły psychoterapii to odpowiedzialna decyzja każdego studenta. Decyzja o Studiowaniu. Jako trenerzy i superwizorzy towarzyszymy na tej drodze. Naszym założeniem jednak jest to, że każdy człowiek sam jest odpowiedzialny za swój proces uczenia się i studiowania. Pracujemy zgodnie z założeniem, że uczenie nie polega na „wlewaniu wiedzy”, ale na indywidualnych, czasem pięknych, czasem mozolnych poszukiwaniach. Wspieramy u studentów postawę ciekawości, poszukiwania, odkrywania, próbowania, doświadczania, praktykowania. I jesteśmy do dyspozycji aby to wszystko omawiać.

Wartości gestalt: indywidualność

Indywidualność, unikatowość

Każdy człowiek uczy się inaczej i pracuje inaczej. Każdy student ma swoje zasoby i swoje doświadczenie. Unikatowość i indywidualność terapeuty jest ogromną wartością w pracy z ludźmi. Ilu terapeutów Gestalt, tyle rodzajów Gestaltu. W Łódzkiej Szkole Gestalt zachęcamy do pracy we własnym stylu. Każdy terapeuta ma swój osobisty i niepowtarzalny sposób pracy, kontaktu i budowania relacji z drugim człowiekiem. Ważne jest dla nas aby wspierać i rozwijać ten indywidualny styl pracy przyszłych terapeutów Gestalt, aby każdy student znajdował w tym nurcie miejsce dla samego siebie. Organizujemy zajęcia w szkole w taki sposób, aby studenci mieli możliwość kontaktu z trenerami również między zjazdami. Poza pracą w grupie podczas zajęć mamy spotkania interwizyjne w małych grupkach i pracę własną każdego studenta.

Wartości gestalt: równowaga

Równowaga i praca z szacunkiem do swoich możliwości

Łódzkiej Szkole Gestalt zajęcia grupowe trwają maksymalnie 6 godzin jednego dnia. Wyjątkiem są treningi, które są przewidziane od rana do wieczora z przerwą obiadową. Zaplanowaliśmy proces edukacyjny w formie warsztatów, interwizji i pracy własnej nad każdym tematem, tak, aby uczyć się Gestaltu zgodnie z jego założeniami na temat równowagi, szacunku do przestrzeni na asymilację doświadczenia, doceniania odpoczynku i uwzględniania naturalnej „pojemności” człowieka na uczenie się. Pracujemy z dużą uważnością na potrzeby studentów i trenerów.

Afirmacja różnorodności

Jesteśmy szkołą otwartą na różnorodność zarówno studentów jak i trenerów. Uczymy się i przekazujemy Gestalt przyjazny osobom LGBTQIA+/GSRD oraz wszystkim innym ludziom, ze szczególną wrażliwością na tych, którzy z różnych powodów doświadczają stresu mniejszościowego.

wartości gestalt: uważność na elementy pola

Uważność na wyłaniające się elementy pola

W naszym podejściu do Gestaltu jak i prowadzenia szkoły szanujemy i uwzględniamy elementy szerokiego pola jakim są dla nas zmiany klimatyczne, ekonomiczne i społeczne. Jesteśmy przekonani, że mają one bezpośrednie przełożenie na relacje, które tworzymy. Pragniemy pogłębiać ich świadomość w nas i naszych studentach.

Drugim ważnym elementem pola, który zauważamy jest obecność i współistnienie różnych ośrodków Gestalt oraz Szkół Gestalt w Polsce. Widzimy je jako bogactwo i możliwość wyboru dla szerokiego grona osób zainteresowanych zdobyciem zawodu psychoterapeuty. Jesteśmy otwarci na twórcze wymiany i kreatywne współbrzmienie na polskim polu terapeutycznym.

Wartości gestalt: dialog

Dialog i bycie rozpoznanym w spojrzeniu Drugiego

Spotkanie terapeuty i Klienta to dialog. Spotkanie studentów to dialog. Spotkanie trenerów to dialog. Spotkanie studenta i trenera to dialog. Jesteśmy za tym, aby spotykać się w tym co miłe, ale też w tym co trudne i rozmawiać. Tak, aby się słyszeć. 

wartości gestalt: równoważność relacji

Równoważność i szacunek w relacji zamiast władzy i przemocy w relacji

Lubimy demokrację w procesie edukacji. Żyjemy w kulturze, w której większość z nas ma doświadczenie jakiegoś rodzaju przemocy w szkole. Niesymetryczność relacji nauczyciela i ucznia, konieczność oceniania, zdawania egzaminów, porównywanie się pomiędzy kolegami, konkursy i „wyścigi”. W Łódzkiej Szkole Gestalt dążymy do tego, aby proces uczenia miał charakter demokratyczny, a jedyna „skośność” relacji jest związana z tym, że trener/superwizor ma większe doświadczenie i wiedzę. Nie jest natomiast w żaden sposób lepszy ani ważniejszy w relacji ze studentem. Uczenie w nieprzemocowej atmosferze jest oparte na wspieraniu zasobów, pielęgnowaniu unikatowości stylu studenta i rzetelnym feedbacku. Tak jak terapeuta Gestalt współtworzy pole z Klientem, wnosi siebie i ma swój udział w procesie, tak trener, czy superwizor współtworzy relację ze studentem i jest odpowiedzialny za to, w jaki sposób jest w tej relacji obecny. Jesteśmy bardzo uważni na przekazywanie informacji zwrotnej, tak, aby była prawdziwa i konstruktywna, ale też, aby była przekazywana z czułością i delikatnością.

Wartości gestalt: cielesność

Cielesność, wrażliwość, żywotność

Problemy z „nieczuciem”, czyli desensytyzacja ciała są zmorą czasów, w których żyjemy. W łódzkiej szkole dużo pracujemy nad wrażliwością na potrzeby cielesne, mamy afirmatywne podejście do seksualności i przyjemności. Korzystamy z metod uwzględniających uważność na ciało, oddech, ruch. Wspieramy to, co sprzyja żywotności – zarówno w procesach terapeutycznych, z którymi pracujemy jak i w sposobie prowadzenia zajęć i organizacji szkoły.

Wartości gestalt: uważność względem siebie i innych

Otwartość i uważność względem siebie i innych

Otwartość i uważność są dla nas wartościami zarówno w kontekście wspierania studentów w drodze ku zostaniu psychoterapeutą, jak również w prawidłowym funkcjonowaniu Szkoły. Wynikają z poczucia akceptacji, ale też elastyczności, która w sposób łagodny pozwala reagować i dostosować się do różnych, zazwyczaj nowych wydarzeń. Podchodzimy do wszystkich sytuacji w sposób indywidualny. Z uwagą przyglądamy się trudnościom i w sposób delikatny staramy się pomóc. Uważnie obserwujemy postępy w procesie kształcenia, ale też wzmacniamy i wspieramy studentów w tej drodze.

Zapraszamy do współpracy wszystkich, którym te wartości są bliskie.