Zapraszamy do zapoznania się z programem Studium Psychoterapii Dzieci i Młodzieży. Oferujemy seminaria szkoleniowe stacjonarne i sesje online.

Proponujemy Państwu program Studium Psychoterapii Dzieci i Młodzieży, który został przygotowany w oparciu o najbardziej aktualną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, psychopatologii oraz neuronauki a także relacyjne podejście Gestalt uwzględniające teorię pola. W programie bierzemy pod uwagę kontekst indywidualny, społeczny i kulturowy w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz ich  rodzinami, których najmłodsi przedstawiciele są „delegatami”.

Program składa się z:

  • 8 seminariów szkoleniowych stacjonarnych (20 godzin szkoleniowych każde: piątek: 15:00 – 19:00, sobota, niedziela: 9:00 – 15:00)
  • 7 sesji superwizyjno – wykładowych online (5 godzin szkoleniowych każda: czwartek: 15:00 – 19:00).

Metodologia

Łącznie program obejmuje 195 godzin szkoleniowych. Seminaria szkoleniowe odbywają się w siedzibie Łódzkiej Szkoły Gestalt w Łodzi i obejmują wykłady, ćwiczenia, eksplorację własnych doświadczeń uczestników, elementy superwizyjne. Sesje superwizyjno – wykładowe mają na celu zapewnienie przestrzeni do wymiany doświadczeń, asymilacji wiedzy i mają charakter konsultacyjny z jednej strony z drugiej zaś, zawierają dwugodzinny wykład/seminarium prowadzone przez eksperta i stanowią uzupełnienie wiedzy z zajęć stacjonarnych. 

Etapy nauki

Podczas pierwszego roku szkolenia w SPDiM (4 spotkania stacjonarne i 4 spotkania online) uczestnicy/uczestniczki poznają podstawy podejścia Gestalt w pracy z dziećmi i młodzieżą.

Drugi rok to poziom zaawansowany z możliwością zgłębienia zagadnień związanych z psychopatologią.

Program zapewnia możliwość uczenia się poprzez teorię i praktykę, pracę opartą o analizę studiów przypadków, dzielenie się osobistymi doświadczeniami. Każde seminarium będzie miało możliwość konsultacji w celu zbadania teorii w najbardziej praktyczny sposób.  

Otrzymanie Certyfikatu

Program kończy się otrzymaniem certyfikatu uczestnictwa wystawionym przez Łódzką Szkołę Gestalt / członka stowarzyszonego EAGT.

Program realizowany jest przez międzynarodowy zespół doświadczonych profesjonalistów – praktyków szkoleniowych – pracujących na co dzień z dziećmi i młodzieżą od ponad 20 lat.

Szczegółowy program studium:

Rok 1 – program

Teoretyczne podstawy współczesnej terapii Gestalt dzieci i młodzieży. Prowadzący: S. Tosi, N. Zhivolkovskaya, facylitator: K. Ślifirska.

  • Tu i teraz – doświadczenie dzieci i młodzieży w świecie
  • Podstawowe podejścia terapii gestalt:
    • Fenomenologiczne;
    • Estetyczne;
    • relacyjne zorientowane na teorię pola
  • Współczesne koncepcje gestalt (M. Lobb):
    • „taniec wzajemności” („dance o reciprocity”);
    • estetyczna wiedza relacyjna;
    • teoria rozwoju
  • Koncepcja psychopatologii w podejściu Gestalt:
    • pole psychopatologiczne;
    • psychopatologia sytuacji;
    • diagnoza „off the ground”

Etyczne i formalne aspekty pracy psychoterapeutycznej z dziećmi i młodzieżą w Polsce.

Organizacja pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzinami: podejście gestalt. Prowadzący: N. Zhivolkovskaya. Facylitacja: K. Ślifirska.

  • dzieci i młodzież we współczesnej psychoterapii (tu i teraz):
    • kompetencje psychoterapeuty;
    • kluczowe cele psychoterapii;
    • wspólne (kluczowe) wymagania/potrzeby psychoterapii;
  • struktura procesu psychoterapeutycznego:
    • uruchamianie pola współtworzącego proces;
    • spotkanie z rodzicami; spotkanie z rodziną;
    • spotkanie z dzieckiem/ nastolatkiem;
  • model terapeutyczny w podejściu gestalt. Protokół kliniczny:
    • wrażenia psychoterapeuty; anamneza:
      • struktura rodziny,
      • relacje rodzinne,
      • symptom;
      • formacja figura-tło;
  • diagnostyka:
    • DSM-5,
    • diagnostyka terapeutyczna gestalt oparta na estetycznej wiedzy relacyjnej;
  • pierwsze spotkanie z dzieckiem nastolatkiem/rodzicami:
    • setting,
    • kontrakt terapeutyczny,
    • tworzenie relacji terapeutycznej;
  • podstawy etyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzinami.

Superwizja/konsultacje (S. Tosi/N. Zhivolkovskaya).

Spotkanie z rodziną. System rodzinny. Prowadząca: S. Tosi. Facylitacja: K. Ślifirska.

  • teoria przywiązania i samoregulacji, systemy spotkań między rodzicem/rodzicami a dzieckiem/ nastolatkiem;
  • kluczowe cele pracy psychoterapeutycznej:
    • macierzyństwo i ojcostwo, kompetencje rodzicielskie;
    • rodzeństwo;
    • dziecko adoptowane i rodzina;
    • dziecko zastępcze i rodzina;
    • dzieci w rodzinach rozwiedzionych (samotny rodzic lub nowa rodzina);
  • spotkanie z rodziną: intencjonalność kontaktu;
  • objaw jako oznaka relacyjnego cierpienia;
  • pola psychopatologiczne: przekazywanie i przekształcanie (G. Franchesetti).

 

Seksualność w pracy terapeutycznej z dziećmi (K. Kościółek).

Kryzys wieku dojrzewania. Trener: B. Starrs Facylitacja: K. Ślifirska.

  • psychoterapia młodzieży i specyfika interakcji z rodzicami;
  • autonomia i separacja;
  • tożsamość:
    • osobowość-funkcja,
    • płeć,
    • seksualność;
  • terapia ciała w pracy z adolescentem;
  • typowe objawy cierpienia relacyjnego u młodzieży.

Seksualność w pracy terapeutycznej z młodzieżą (K. Kościółek)

Rok 2 – program

Różnorodność podejść do psychopatologii dzieci i młodzieży. Prowadzący: S. Tosi, N. Zhivolkovskaya. Facylitacja: K. Ślifirska.

  • Psychopatologia sytuacji (wg Wollantsa)
  • Rodzaje doświadczeń (neurotyczne, borderline, psychotyczne, pourazowe). (wg modelu Spagnuolo Lobb)
  • Cierpienie na granicy kontaktu: nieobecność. „Pogoda”, „krajobraz” (wg Francesettiego).
  • Typowe formy cierpienia według DSM-5.
  • Diagnoza w terapii z dzieckiem/nastolatkiem i terapeutą gestalt: możliwości i ograniczenia. Formy witalności w psychopatologii.
  • Psychoterapia grupowa i indywidualna dzieci i młodzieży w praktyce klinicznej.

Superwizja/konsultacje (S. Tosi/N. Zhivolkovskaya)

Podstawy psychopatologii i specyficzne cierpienia kliniczne dzieci i młodzieży (część 1). Prowadzący: N. Zhivolkovskaya. Facylitacja: K. Ślifirska.

  • Specyficzne rodzaje cierpienia – model kliniczny (formy witalności w psychopatologii:
    • Sytuacje lęku, strachu i ataku paniki;
    • Stres pourazowy i sytuacje dysocjacyjne).
  • Typowe formy cierpienia według DSM-5.
  • Perspektywa relacyjna wobec różnych rodzajów doświadczeń i interwencje relacyjne w cierpieniu dzieci i młodzieży.

Wstęp do pracy metodą Violet Oaklander w psychoterapii dzieci i młodzieży (J. Blend)

Podstawy psychopatologii i specyficzne rodzaje cierpienia- model kliniczny (część 2). Prowadzący: B. Starrs Facylitacja: K.Ślifirska.

  • Specyficzne formy cierpienia (formy witalności w psychopatologii:
    • Sytuacje depresyjne i maniakalne;
    • Anoreksja i bulimia;
    • Doświadczenia uzależnień;
    • Doświadczenie tożsamości płciowej).
  • Typowe formy cierpienia według DSM-5.
  • Aspekty relacyjne w doświadczaniu cierpienia przez dzieci i młodzież.

Superwizja/konsultacje (S. Tosi/N. Zhivolkovskaya)

Podstawy psychopatologii i specyficzne rodzaje cierpienia u dzieci i młodzieży (część 3). Prowadzący: S. Tosi, N. Zhivolkovskaya. Facylitacja: K. Ślifirska.

  • Specyficzne formy cierpienia:
    • doświadczenie neurorozwojowe;
    • doświadczenie zaburzeń wydalania;
    • doświadczenie schizofrenii i innych spektrów psychotycznych
  • Typowe formy cierpienia według DSM-5
  • Złożoność kliniczna. Przecięcia głównych cech indywidualnych z konkretnymi rodzajami cierpienia i sytuacjami klinicznymi. Rozpoznawanie form cierpienia i sposobów, w jakie te formy pojawiają się w różnych sytuacjach, u dzieci i młodzieży z różnymi cechami indywidualnymi (według Francesettiego: „pogoda”, „krajobraz”).
  • Podstawowe wymiary osobowości według DSM-5.

Program szkoleniowy zapewnia edukację teoretyczną i empiryczną, której celem jest rozwijanie umiejętności terapeuty gestalt pracującego z dziećmi i młodzieżą.